shaun tan: tales from outer suburbia


Jag är väldigt svag för Shaun Tans illustrationer. Hans bilder i The Red Tree är obeskrivligt underbara och intensiva och jag vet inte alls hur jag skulle kunna recensera den boken. Ännu har jag inte läst The Arrival, men jag ser framemot att ta tag i den en dag, tillsammans med hans andra verk som jag saknar.


I tales from outer suburbia ackompanjeras bilderna även med en tillhörande berättelse på en sida eller två, som verkligen greppar tag i en. Innehållandes sådana där märkliga, surrealistiska, magiska, ögonblick som plötsligt händer en dag mitt bland allt det gråa och får en att stanna upp och reflektera. Vattenbuffeln som håller till på tomten i slutet av gatan och pekar en i rätt riktning, pojken som hittar en dugong på uppfarten en morgon, den dolda gårdsplanen som finns gömd i varje hus om man bara lyckas hitta den…


Bara bilderna kan jag sitta och titta på hur länge som helst, med de enkla och charmiga texterna i kombination får de tillsammans ett djup som gör dem alldeles trollbindande.


Ett par av bilderna ur hans olika böcker finns utlagda på Shaun Tans hemsida



Arthur A. Levine Books 2009
96 sidor, ill.

2 kommentarer :

  1. Åh, vilka bilder! Ännu ett bevis på varför jag surfar runt på bloggar - vilket tips!

    SvaraRadera
  2. Ja! Läs läs, boken är starkt rekommenderad :)

    SvaraRadera