Gail Carriger: Soulless

The affections of the soul are enmattered formulable essences.[…] That is precisely why the study of the soul must fall within the science of nature - Aristotle

Soulless tar plats i 1800- talets England med tillhörande ångmaskiner, luftskepp, alkemister, varulvar, vampyrer och tedrickande… som sig bör.

Parasollbärande Alexia Tarabotti är vad de kallar en preternatural, alternativt en soul-sucker, beroende på vem man pratar med. Hon är en (om än något egensinnig) ordinärt mänsklig karaktär men född utan själ. En motpol till supernaturals, vilka under hennes beröring neutraliseras till vanliga dödliga så länge kontakten består.

England är, i kontrast till det religöst styrda Amerika, ett land som kommit att acceptera existensen av de övernaturliga. Vilket lett bland annat till de strikta maner av mode och etikettsregler som växt fram under vampyrernas inflytande.

Organisationen BUR, som är utvecklad för att övervaka de övernaturligas aktiviteter, är i färd med att spåra de fall av lösdrivande vampyrer och varulvar som oförklarligt har börjat försvinna. Samtidigt som kännedomen om Alexias ovanliga egenskaper har börjat dra till sig uppmärksamhet.

Inramningen består av en grym kombination bra saker. Tidsenliga vetenskapsmän och uppfinningar i sann steampunk–anda, blandat med comedy of manners och paranormal romance. Det är en förutsägbar handling och romantiken utvecklas enligt klassens alla mönster, men jag är lite fast för mallen. Speciellt då man istället kan rikta uppmärksamheten på omgivningen och den fantastiska miljön.

Boken är den första i serien The parasol protectorate, som gjord för ofrivillig sträckläsning.


Orbit 2009
373 sidor

7 kommentarer :

  1. Hej!
    Jag tänkte bara fråga om pocketkedjanböckerna. Har du skickat paket eller har det kommit bort på posten? Jag förstår om du inte hunnit skicka men jag är mest orolig för att det kommit bort. Ha det gott hälsningar Marita

    SvaraRadera
  2. Låter spännande!
    Hmmm, hur stort är vampyrinslaget? Jag funderar på om jag kan rättfärdiga inskaffandet av denna bok genom att pressa in den i mitt vampyrbloggprojekt nämligen... ;)

    SvaraRadera
  3. Jag är rädd varulvarna tar upp störst plats i handlingen än så länge, men där finns vampyrer med.. :)

    SvaraRadera
  4. Jag kanner mig sjalv, det har later som nagot som jag skulle kunna falla head over heels for!

    Har redan algt den pa min adlibris-lista, tack for tipset!

    SvaraRadera
  5. Vad kul! Ser framemot att läsa vad du tycker om den sen :) Hoppas den ska falla i smaken

    Jag har lagt till andra boken i serien till listan med böcker jag ska beställa hem efter sommaren, något otålig väntan :)

    SvaraRadera
  6. Jag lyckades ju rättfärdiga inför mig själv att skaffa "Moon called" som mest verkar innehålla shifters/varluvar, så jag kommer säkert kunna övertyga mig själv om att den här boken också kan passa in i projektet. ;)
    Så länge det finns någon vampyr med i boken så borde det ju fungera, eller hur?

    SvaraRadera
  7. Det tycker jag absolut! På samma gång får du chans att studera vad vampyrer inte är, så du har något att jämföra med :)

    SvaraRadera