Christoffer Carlsson: Fallet Vincent Franke


Titel: Fallet Vincent Franke
Författare: Christoffer Carlsson
Förf. blogg: http://christoffercarlsson.wordpress.com/
Org. utgivningsdatum: 2010
Antal sidor: 254

Boken utspelar sig i Stockholms undre värld, mitt ibland missbrukare och traffickingaktörer. Vincent Franke får i uppdrag att vakta en ung flicka som tvingats på honom strax efter att han släppts ut från häktet, och som nu hålls inlåst i hans lägenhet. När hon senare hämtas finner han sig besatt över hennes försvinnande och ger sig ut för att ta reda på mer om vad som hänt henne.

Det är en bra debutroman. Språket är nära på poetiskt och visst finns det en Crime noir känsla där, som nämnts av tidigare recensenter. Det är väldigt mycket metaforer och förtydligande beskrivningar i texten, vilket är något som jag normalt sett brukar ogilla, men det är de som jag känner får boken att urskilja sig och håller upp handlingen. Det är kul att boken har en egen stil som man kan känna igen författaren på.

Christoffer Carlsson doktorerar i kriminologi vilket gör mig nyfiken på fortsatta böcker. Jag hoppas utbildningen kommer att lysa igenom mer framöver och att kommande böcker blir lite mer vågade.

Jag älskar spotify-listan som satts ihop till boken, där varje kapitel har fått en låt. Det är något som jag hoppas fler författare tar efter! Jag har inte hunnit lyssna igenom alla låtarna men det finns mycket bra där. Jag tycker om när böcker kan förankras på flera plan, man får ytterligare lite tid med boken även efter att den har tagit slut och det tillför samtidigt något nytt till berättelsen som förstärker upplevelsen av den. Om ni saknar spotifykonto så har jag några invites på lager.

9 kommentarer :

  1. Hej. Jag heter carolin o jag skulle gärna ta emot en invites åt min dotter Lina. Enl henne har alla spotify;) Ha en bra dag!

    Mvh carolinandersson1@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag har skickat iväg en till angiven adress :)

    SvaraRadera
  3. Verkar intressant. Jag gillar kriminallitteratur som är gatunära, gärna utan seriemördare, men med desto fler kranar, gängmedlemmar och liknande.

    SvaraRadera
  4. Gatunära låter som ett bra nyckelord att leta efter för intressanta kriminalromaner. Mitt primärkriterium är nog att huvudkaraktären inte är kriminalkommissarie..

    Jag har aldrig hittat någon bok inom genren som jag fastnat för på riktigt, men har inte läst så mycket här. Denna drar nog lite åt spänningsroman hållet mer, inte så mycket utredningar och tjaffs.. Fast den är lite för behaglig för att bli riktigt intressant som sådan, den kändes mer estetisk.. på något vis

    SvaraRadera
  5. En estetisk kriminalroman? Intressant. Jag gillar lapidus (originellt!) och pelecanos böcker. Har faktiskt inte läst någon av dem utan lyssnat på dem. "Aldrig fucka upp" flummar väl ut lite och har t o m en polis i en av huvudrollerna, men han är lyckligtvis korrumperad.
    Annars tycker jag det är rätt roligt att läsa om verklig kriminalitet, och då menar jag inte stora, eleganta kupper.

    SvaraRadera
  6. I språket...inte handlingsmässigt direkt :)

    Jag har inte läst Lapidus men är nyfiken på Gängkrig 145, den ska jag nog läsa ialla fall

    I teorin så tycker jag det låter kul att läsa om verklig kriminalitet. Men det jag egentligen vill följa är de psykologiska spelen, att någon har begått ett brott känns poänglöst att läsa om om jag inte får studera brottslingen...min något fördomsfulla bild av genren är att den är väldigt ytlig och fokuserar på fel saker, jag vill ha mer problematik och.. tankeexperimenterade, för att få ut något av det. Jag är hellre med när brotten händer än följer utredningen av det efteråt...Lapidus verkar ev. ta det perspektivet jag vill ha

    SvaraRadera
  7. Lapidus skriver rätt mycket om just när brotten begås, pelecanos är lite snarlik. Man får lära känna brottslingarna istället för någon trist alkokommisarie som har problem med sin dotter som han försummat för jobbets skull.
    Gängkrig 145 var faktiskt något bättre än vad jag trott efter att ha läst kritiken, men inte lika bra som böckerna. Men illustratörns teckningar är underbara och historien är okej. Läsvärd, men inte så mycket mer.

    SvaraRadera
  8. Ok, böckerna först mao. Gillar inte titeln Snabba Cash något vidare så jag har inte kollat upp dem alls förens nu...ska jobba lite på mina bedömningskriterier tror jag ;)

    Härligt vad mycket böcker du läser!
    Det känns lite främmande med bokläsare som inte redogör för allt..och som lyckas ha ett liv samtidigt :)

    SvaraRadera