Sagt om poesi

"det är en nekyia, eller nekromantisk rit, som öppnar dödsrikets portar för de efter liv törstande själarna: den är en kränkning (Verletzung) av den rofyllda jorden, som lockar de avlidnas andar med jagmedvetandets söta dofter. " - Göran Printz-Påhlson citerar ur Hegels Fenomenologin i Platsens poesi, satsens poesi

Nog för att jag tycker mig se helvetesportarna öppna upp sig framför mig när jag tvingas läsa dikter, men det här känns inte alls som samma grej...nu blev det hela, i alla fall lite, intressant.

3 kommentarer :

  1. Känner nästan dödens närvaro och
    doft-stanken.
    Själv gillar jag läsa om livet.
    Kan bero på åldern.

    Gladiatan

    SvaraRadera
  2. Det såklart. Jag föredrar att studera livet genom texter som vrider och vänder på det, visar mig nya vinklar. Ibland beskriver man saker bättre genom deras motpoler, de hänger ihop :)

    SvaraRadera
  3. Jag har förhoppningsvis snart TS Eliot i min hand - en beställning till Amazon ska gå iväg under helgen tänkte jag :)

    SvaraRadera