Magnus Dahlström: Fyr

En fyr håller på att byggas ute på en öde ö i havet. Karl som vi följer, ingenjören, är lika hård, kargad och stenig som landskapet runt omkring. Sammanbiten och saknar tilltro och tillförlit till andras förmågor. Genom boken följer läsaren tätt i hans fotspår och det indirekta tal som vittnar om hans frustrationer, sexuella laddning och oro, förvrider miljön runt omkring. Fragmentariska tankegångar


–avbrott


upprepningar


fanaticism-


Problem på byggnadsplatsen uppstår redan från start. Oförklarliga materialförluster och bortfall som fördröjer arbetet. Anklagelser om sabotage cirkulerar. Misstankar om att de inte är ensamma på ön. Att ön blivit för liten och befolkningen där trängd och planerar ett anfall.


Bilden som återges överstämmer inte nödvändigtvis med verkligheten. Det kusliga i berättelsen slår till som starkast efteråt, när man börjar reflektera över situationerna och vad som egentligen utspelat sig på ön. Samtidigt som berättelsen är obehaglig att läsa blir den bara läskigare och bättre för varje gång man tänker tillbaka på den och de scener och dialoger som utspelat sig. Som gjord för omläsning. Jag gillade den här skarpt, resterande böcker av Dahlström läggs till på önskelistan. Vilken är hans bästa?

6 kommentarer :

  1. Bäst och bäst. Det beror ju sannerligen på vad man gillar. Men Järnbörd är ju den mest omtalade. En ruskigt bra pjäs, och något av det mest skrämmande som skrivits på svenska.

    SvaraRadera
  2. Novellsamlingen Papperskorg är bra om du vill ha något aningens lättsammare än Järnbörd.

    Den är den som är mest lik Fyr av hans böcker.

    SvaraRadera
  3. @Vixxtoria Det låter riktigt bra! Pyton att den är omtalad, hittar den ingenstans. Men biblioteket borde väl ha :)

    @Petter:Nu kan jag verkligen inte låta bli Järnbörd! Hur ruggig kan den vara :S Men det blir nog papperskorg först, det verkar vara den som går att få tag på.

    Tack båda!
    Glad Lucia :)

    SvaraRadera
  4. Sliter mitt hår - kommer inte in på jobbets webbmejl så jag får inte tag i din adress så jag kan skicka paketet. Håll tummarna!

    SvaraRadera
  5. Neeej, gör inte det! Det blir så kallt att gå hårlös nu :) Jag kanske kan mejla den till dig, om du har något annat mejlkonto? Jag håller tummarna

    SvaraRadera
  6. Jag löste det hela - åkte ner till jobbet och fixade fram adressen, så nu flyger det till dig. MEN - antingen så ligger det ett kort där eller i min bil som är till dig. Poängen är att jag var så fokuserad på att få iväg ditt paket, så jag glömde dels att skriva i kortet och dels kolla om det var med. Så nu kommer antingen en av två saker att hända:
    a) om kortet är med så får du ett nytt, fast denna gång med skrift
    b) om kortet inte är med, så får du det snart med posten, även nu kommer det att ha skrift.
    Må gott ;-)

    SvaraRadera