Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

”Vår världsbild är en skepparhistoria” påstås det att Rabelais ska ha sagt, och uttrycket får här sin innebörd när vi tar del av Allan Karlssons resa genom 1900-talet. Med en viss Candide– optimism lever Allan ett minst sagt upplevelserikt liv och han har nu hunnit fylla jämnt 100 år.

Pompa och stått är inget som lockar Allan, som inte ser någon anledning till att förstora upp saker och ting i onödan. För att slippa spektaklet kliver han istället ut genom fönstret och rymmer iväg ifrån sitt eget födelsedagskalas.

Därifrån får händelserna ha sin gilla gång, så som de alltid har i Allans liv. I boken får vi följa hans resa på flykt från polis och socialarbetare… när saker tillåts ske oförhappandes och utan närmare eftertanke vet man aldrig vad som händer härnäst. Redan på resecentrum råkar han få med sig en väska, som inte är hans egen och vars innehåll kommer att påverka de kommande sidorna.

Handlingen delger även vart Allans avslappnade perspektiv på tillvaron har fört honom under åren som gått och vilka personer han lärt känna på vägen.

En fantastiskt underhållande roman! Många sidor rent nöje som bjuder på det mesta. Satir, allmänbildning, livsåskådningar och en väldigt träffsäker humor. Jag kan inte föreställa mig någon som inte tycker om den här. Det är en bok jag kommer att försöka smuggla in i folks bokhyllor när helst jag får chansen.

4 kommentarer :

  1. Låter riktigt bra! Gillar dessutom titeln skarpt.

    SvaraRadera
  2. Den är bra, väldigt avslappnande och skön på många sätt. Rekommenderas! :)

    SvaraRadera
  3. EN av de bästa böcker jag någonsin ha läst förutom Tre män i en båt av Jerome K Jerome. Jag har 100åringen com ljudbok i bilen och ibland måste jag stänga av för jag skrattar så mycket så jag håller på att köra åt skogen!!! Jag är såååå avundsjuk på er som inte har läst den och har detta underbara äventyr framför er!!!

    SvaraRadera
  4. Å den håller jag på och läser nu!

    SvaraRadera