Joanne Fluke: Sugar Cookie Murder

Det kändes ofrånkomligt att läsa åtminstone en bok med jultema under december. Då julfirandet är så starkt associerat med mat passade jag på att slå två flugor i en smäll och samtidigt prova en ny genre, cook book mysteries. Jag avskyr deckare ungefär lika mycket som jag ogillar att laga mat, vilket kändes som ett bra utgångsläge...


Faktum är att jag gillade den här, den var precis vad jag kände för att läsa just nu. Hur otroligt banal och fånig den än är, förmodligen tack vare, så är boken riktigt ( oavsiktligt) underhållande och sällskaplig.


I samband med den årliga julbuffen ska recepten till Hannahs kommande receptsamling Lake Eden Holiday Buffet Cookbook testas. Sugar Cookie Murder inledes med middagspreparationer, julpyntning och matlagning. På aftonen är alla glada, minglar och äter, tills en av gästerna hittas mördad… mordvapnet är en tårtspade. Ingen får lämna byggnaden och mördaren är en ibland dem.


Boken är den 6:e i Hannah Swensen Mystery –serien, men en tunnare och fristående bok skriven som julnummer. Historien är mer utav en inledande novell inför den efterföljande receptsamlingen som utgör bokens andra hälft. Där finns alla maträtter som omnämnts med, kommenterade av karaktärerna själva.


Jag kommer med all säkerhet aldrig att laga något av dessa recept, men de låter i alla fall otroligt goda när karaktärerna pratar om dem förbigåendes. Omkring 60 recept med allt från förrätter till efterrätter och side orders. Och visst bidrar berättelsen med en stark julkänsla, om än en väldigt Amerikansk sådan, med mycket snö och skvallrande hemmafruar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar