Bodil Malmsten: mitt första liv

Jag vill gärna tro att författare skriver självbiografier på läsarnas förfrågan. Inte enbart utifrån eget självintresse utan för att där finns en historia att berätta och läsare som vill läsa den. Men om så vore fallet skulle det inte finnas några skäl för att så kontinuerligt försvara varje händelse och tanke som här görs. Problemet är framförallt att jag aldrig har läst något om eller med Bodil Malmsten tidigare, så det här var så gott som kört innan jag ens började eftersom boken kräver ett redan existerande intresse.

mitt första liv behandlar Bodils barndom och den senare flytten in till storstan, inte nödvändigtvis som den var men så som den finns kvar. Till en början blev jag förvånad över hur vettig boken trots allt tedde sig, i de inledande historierna om hennes far- och morföräldrar och uppväxten uppe i Norrland. Men snart är den där ändå. Där självskrifter alltid tycks hamna, i jämmer och med detaljer som är orelevanta för den som inte är berörd. Den associativa berättarstilen som med sina cirkelrörelser ersätter handlingen och gör att boken aldrig kommer någonstans. I kombination med en uppretande övertydlighet.

Få saker är så provocerande som självbiografier med sina självproklamationer och generaliseringar. Ingenstans lyckas berättelsen övertyga mig om att den är intressant nog att berättas, ingen motivering till varför jag ska läsa om detta martyrskapande.Om syftet med boken nu är enskilt och privat varför ens publicera den till allmänheten.

Läsaren får aldrig reda på orsaken till det som händer och handlingen är fylld av luckor. Bokens värde, om något, ligger i de stunder där hon beskriver andra. De intressanta människorna är figurerna som hamnar i skuggan. Systern, fosterföräldrarna m.fl.

Ett + för snabblästhet

3 kommentarer :

  1. Va gärna med och tävla hos mig, en tävlande än så länge så hoppas du vill vara med! Chansen är ju minst sagt stor att vinna nu! God jul!

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Det är din hemliga bokvän som tittar in. Varken för första gången eller för sista. Har kollat lite på library thingy också och blev lite förvånad - vi har bara en bok gemensamt, fast det kan ju bero på att jag bara lagt in 37 böcker. Av din blogg att döma så har vi fler gemensamt. Paketet kommer att skickas imorgon, så du får ge dig till tåls. Hoppas du har en bra lucia

    SvaraRadera
  3. Hej Bokvännen!
    Vad spännande, det väntar jag ivrigt på!
    Vilken bok var det vi hade samma? :)

    Hoppas du med får en bra helg med Luciafirande!

    SvaraRadera