Bob Hansson: Kärlek, Hur fan gör man?

Kärlek, hur fan gör man? Som jag fick utav min bokvän i julklappsutbytet, var ett givet val av bok till mig. Det insåg jag direkt när jag tjuvbörjat på de härliga ordförklaringarna bak i boken. Främst känslor, men även andra relaterade ord beskrivs. Ilska, lycka, meditation, ego...

Mitt ego är en lurig jävel. Sminkad bakom verbal ödmjukhet väser det fram sin självcentrering. Min medvetenhet om egot kan mitt ego använda för att låtsas att det inte längre finns. Men den finns. Den jäveln.

I boken talar Bob Hansson om kärlek och relationer, känslor och konflikter, med ett antal olika individer som påstås ha hittat svaret. Jag tyckte mycket om att läsa intervjuerna med KG Hammar, Jakob Samuel m.fl. men insiktsnivån i boken är svajig och jag hade egentligen velat se ett mer tillspetsat val av deltagare.

Det är härligt och mysigt att få ta del av de personer som ger enkla svar och berättar om sina förhållanden utifrån sig själva och sina erfarenheter …men jag fräser lite åt de andra som snarare verkar försöka tillhandahålla stiliserade relationsmallar, utan trovärdighet.

Oavsett vad svaren blir så ger Bob Hanssons frågor och egna reflektioner stor behållning, och bjuder på en uppskattad läsning. Oförskämt nog hoppade jag över diktkapitlet, men kompenserade det hela med att läsa ordförklaringen två gånger, och det bästa delarna kommer jag att återkomma till flera.

Tack igen vännen, jag är glad att du hittade den här åt mig!

2 kommentarer :

  1. Jag tyckte väldigt mycket om den här när jag läste den. En toppen-bok! :)

    SvaraRadera
  2. Visst är den, väldigt fin :)

    SvaraRadera