Bram Stoker: Dracula

Jag har inte läst Stokers Dracula förens nu, när den dök upp bland kurslitteraturen. Återigen blir jag påmind om hur mycket jag gillar den viktorianska litteraturen, och det får mig att vilja ta tag i Klassiska Kvinnor utmaningen igen som jag hamnat så långt efter i (ang. 1800-talslitteratur).

Jag tycker kanske inte riktigt att dagbokstekniken, vars intimitet inledningsvis ger ett varmt emottagande, håller hela boken igenom och jag är oklar över om sidantalet känns riktigt motiverat. Men efter bokens första halva fann jag ändå att jag mer eller mindre släppt handlingen helt och bara mös av miljön, de varmhjärtliga karaktärerna, och van Helsings logiskt resonerande dialoger.

We have been blind somewhat; blind after the manner of men, since when we can look back we see what we might have seen looking forward if we had been able to see what we might have seen!

Dracula själv är förvånansvärt frånvarande i boken, istället skapas spänningen utryckt i våra hjältars reaktioner på sin omgivning och vad som sker runt omkring dem. Dessa moraliska och solidariska karaktärer med sin starka tilltro till varandra och det som är gott skapar en tydlig kontrast till det okristna hotet utifrån.

Vidare avstår jag från den sedvanliga presentationen beträffande handlingen, för visst är en sådan överflödig.


4 kommentarer :

  1. Vilket sammanträffande att Bram Stokers Dracula dyker upp här och i mitt paket... =) Kan det vara en hint? ;)

    SvaraRadera
  2. Det är i alla fall en hint om att din bokvän har gjort ett bra bokval..om inte annat ^_~

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Dracula. Tycker att det är kul att den fortfarande håller och fortfarande än bättre än de flesta nutida vampyrromaner. :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med :) Jag kan tycka att vampyrerna blivit för tama i många av de nyare romanerna, och böckerna saknar den gamla mystiken och känslan för det okända. I Dracula består mycket av handlingen i att utforska vad det är för monster man råkat utför, medan idag vet karaktärerna vad en vampyr är och hur de ska handskas med dem redan från början..vilket inte alls ger samma spänning och krypande känsla

    SvaraRadera