Sara Lövestam: UDDA

I handlingens fokus står den eviga singeln Martin, språkforskaren Paula och den frispråkiga Lelle. Ett relationsdrama med likheter och olikheter, utveckling och prövningar. Vardagsromaner tillhör inte den genren jag helst läser (men det händer, som nu, att min nyfikenhet tar överhand och jag inte kan låta bli). Jag gillar främst Paulas språkforskning, hon och Lelle hade gärna fått snöa in sig i fler diskussioner kring studierna istället för att trassla in sig i relationshärvor.


Vad är det då som är Udda? Gemensamt för karaktärerna är deras utanförskap, att vara annorlunda. Martin som attraheras av amputerade kvinnor, Paula som fötts utan ben och Lelle som älskar kvinnor. Boken visar de inre olikheterna, personlighetskrockarna mellan Paulas tillbakahållenhet och Lelles påflugenhet, Martins osäkerhet. Sammanträffandena som för dem närmare varandra och öppenheten för varandras olikheter.


Sara Lövestam blev vinnaren i Bok-SM som anordnades på Kapitel1.se, i samarbete med Piratförlaget. En helt klart välförtjänt vinst! Udda bjuder på en värmhjärtlig miljö och är ofrånkomligt välkomponerad, innehållandes charmiga formuleringar och uttryck att skratta till.

2 kommentarer :

  1. Jag har absolut inte glömt bort dig :) Det har tyvärr varit lite förseningar men idag har paketet hamnat på Posten så du bör få paketet de närmaste dagarna.

    //Hemliga bokvännen

    SvaraRadera
  2. Härligt det ser jag fram emot! :D Det är absolut ingen fara, sista skicka dagen är ju idag så du håller tidsmarginalen :) (Jag var själv ute i sista stund den här månaden)

    SvaraRadera