VVV-listan

I kursen Varulvar, Vampyrer och Väsen ska vi från kursplanen välja ut tre verk att läsa. Vilka av dessa (nedan) får jag inte missa och varför?

Själv vet jag inte alls, de få jag redan har läst (de jag strukit över) är jag inte så sugen på då jag hellre vill skaffa nya bekantskaper... och de andra vet jag ju inte om de är bra =) Så snälla hjälp mig att reda ut vilka böcker jag kan ignorera och vilka jag inte får missa. Listan har jag snott rakt av...

En av dessa:
Edelfeldt, Inger (1982. Även utgiven 1995 som Nattens barn). Juliane och jag,
Dahlström, Magnus (1986). Papperskorg eller (1987). Fyr,
Rydberg, Carina (1990). Osalig ande,
Kandre, Mare (1991). Aliide, Aliide,
Teratologen, Nikanor (1992). Äldreomsorgen i Övre Kågedalen,
Hagman, Per (1994). Volt eller
Ahndoril, Alexander (1995). Jaromir.

Ett verk av dessa:
Leandoer, Kristoffer (1994). Svarta speglar,
Niemi, Mikael (1994). Kyrkdjävulen eller (2001). Blodsugarna,
Berghorn, Rickard (1995). Nattvaka eller (1998) Skymningscirkus,
Eggert, Pål (1998). Ars moriendi – konsten att dö: Gotisk roman,
Berghorn, Rickard och Fyhr, Mattias (red. 2002). Necronomicon i Sverige,
John Ajvide Lindqvist (2004). Låt den rätte komma in,
Åsa Schwartz, Åsa (2005). Och fjättra Lilith i kedjor,
Hildebrand, Johanne (2007). Fördömd,
Johan Theorin (2007). Skumtimmen,
Andreas Marklund (2007). Skördedrottningen,
C J Håkansson, C J (2007). Fjärilen från Tibet,
Andreas Roman (2008), Mörkrädd,eller
Hellberg, Amanda (2008). Styggelsen.

Ett av dessa ”intermediala” eller icke svenska eller icke-anglosaxiska verk:
Barker, Clive (1986). The Hellbound Heart.
Jungstedt, Torsten (1955). Mannen i svart.
Gautier, Théophile (2002/1836). Den döda älskarinnan,
Schiller, Friedrich von (1792/1795) Der Geisterseher/Ghost-Seer.

Eller en av dessa bildkonstbaserade verk:
Linde, Gunnel (1972). Jag är en varulvsunge eller
Lööf, Jan (1973). Felix och varulven eller
Arnold, Hans (1978). Monstret som valp,
O’Barr, James (1989). The Crow eller
Gaiman, Neil (1989-). The Sandman.

Det är verkligen hur mycket som helst att välja på, allra helst skulle jag förstås vilja läsa... allt! Men inser att det inte riktigt är rimligt just nu



22 kommentarer :

  1. Okej, några motiveringar kring några av böckerna kommer här:

    Sista kategorin:

    Har du inte läst Lindes "Jag är en varulvsunge", så är det på tiden. Trevlig, charmig historia (lite märkt av tidens tand, men med en speciell, odödlig ton), som använder alla varulvsklichér för att berätta en helt annan historia. Lämplig för barn i 8-årsåldern, så dela gärna läsupplevelsen med en sådan om du har nån i närheten.

    Första kategorin:
    Sedan tycker jag att Magnus Dahlström är något som alla borde läsa om de kan. Han skriver oerhört obehagligt; den enda motsvarigheten i svensk litteratur är nog Stig Larsson (alltså den levande, som stavar Stig utan e).

    Osalig ande av Rydberg är i och för sig ganska intressant, men inte den bästa ur hennes produktion, så jag skulle snarare satsa på Kandre. Hon är en upplevelse utöver det vanliga, men jag minns att jag hade svårt att komma in i just Aliide en gång i tiden.

    Hagmans Volt skulle jag dock stryka om jag inte behövde (eller orkade läsa allt). Jag gillar inte hans böcker något vidare.

    Andra kategorin:
    Här har jag inte läst så mycket. Johan Theorin är så spännande (och välskriven) i den här kategorin med spökhistorier, så honom kan du klämma in ändå, kanske. Jag gillar Kristofer Leandoer, och jag har för mig att jag tyckte Svarta speglar var bra (men jag kan ha blandat ihop den med nån annan bok, det var länge sen jag läste honom). Men han är en duktig stilist. Själv skulle jag nog välja Åsa Schwartz om Lilith, för jag minns att jag läst något bra om den, och blev nyfiken, men just nu minns jag inte vad jag läste.

    Och bland de ickesvenska böckerna lockar mig Gautier mest. Men Schiller är ju alltid Schiller, och är värd att bekanta sig med om man inte redan gjort det...

    (Och nu fick jag lite intressanta boktips att fundera över. Låter som en spännande kurs!)

    SvaraRadera
  2. Hjälp, här är jag nog inte till mycket hjälp! Men ur kategori två har jag förutom Ajvide Lindqvist läst Theorin och Roman och båda är läsvärda (även om "Nattfåk" är mycket bättre!)

    SvaraRadera
  3. Aha. Mannen i svart är en antologi! Då tror jag att jag har läst åtminstone några ur den. Ska kolla in den också.

    Kul att min långa kommentar (jag har svårt att skriva kort) var till hjälp. Du har hur som helst många intressanta böcker där på listan :-)

    Lyckat till på kursen!

    SvaraRadera
  4. Magix: Jag tyckte nog också Nattfåk var bättre.

    SvaraRadera
  5. Det låter visserligen som något jag har läst...men det måste ha varit allt bra länge sen, en omläsning skadar nog inte i vilket fall =)

    Tusen tack, underbara du! Jag känner att jag har en hel del att ta igen här =) Om jag läser Jag är en varulvsunge och Theorin vid sidan av så kan jag ialla fall pricka av två till från listan.

    Dahlström verkar nu ofrånkomlig och ja, Lilith med! Den sista får jag klura lite mer på, Mannen i svart ser ut att vara en antologi med noveller av bl.a. H P Lovecraft och Ray Bradbury, men jag är även sugen på Gautier! Förmodligen lika bra att inskaffa båda med en gång..

    Nu känner jag mig organiserad igen, det var en överväldigande lista och för mig var det helt okända verk, så jag är väldigt tacksam för din expertis! =)

    Kursen sätter igång imorgon och jag hoppas att den blir spännande, om inte annat så har den i alla fall gett mig intressant och förhoppningsvis bra läsning när den är klar =)

    SvaraRadera
  6. Ick, ni får imaginärt flytta upp mitt förra inlägg till plats nummer två (det är jag som hela tiden vill radera och ändra allt jag skriver...)

    Två röster på Theorin låter bra! Mörkrädd ska jag också försöka hinna med vid sidan av, eller kanske snarare Nattfåk då, läser jag den bredvid kan jag ju trots allt läsa vilken av dem, eller båda =) Tack Magix! Du lyckades ialla fall ge mig mer att läsa, så givetvis var du till hjälp! =)

    (haha, eller kanske raka motsatsen, mer läsning är väl det sista jag behöver ^_~)

    SvaraRadera
  7. Hej, jag bara råkade på din blogg via Bokbloggar och jag måste bara lämna en liten kommentar för jag ska också läsa kursen. På distans.

    Amanda Hellbergs Styggelsen läste jag nyligen och den tyckte jag var riktigt bra.
    Hagmans Volt älskade jag när jag var femton, men nu vet jag inte...
    Men äsch, man vill ju läsa allt man inte ha läst. Hur göra? :)

    SvaraRadera
  8. Hej Emma! Då går vi i samma klass, jag läser den med på distans =)

    Haha ja, det är ju tyvär så, vi får göra en läsutmaning nästa år på böckerna som blir kvar! =)

    Efter att ha tittat på titlarna verkar vissa av dem vara något lättillgängligare än andra..fast de finns säkert på biblioteket så det är väl ingen ursäkt till att inte läsa dem, tyvär. Vissa av dem ser dessutom ut att vara kortare än andra, så de borde man kunna läsa samtidigt utan större problem, kanske, men sen...

    Jag blev lite förvånad över att inte de äldre, klassiska, verken, som The Monk eller The Mysteries of Udolpho ingår bland litteraturen.. de har stått på min att-läsa-lista länge nog, så jag hade hoppats kunna pricka av dem (inte för att jag klagar, den här listan är lång nog!)

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst så många av de böcker som du räknar upp, men Skumtimmen har jag läst och den kan jag rekommendera! :)

    SvaraRadera
  10. Linnea: Tack! Det är flera som rekommenderat den, så det får bli den första boken jag inskaffar! Jag
    ser fram emot att ta itu med den, det börjar kännas lite pinsamt att jag inte har läst den redan =)

    SvaraRadera
  11. Oj, jag har bara läst Fördömd och Låt den rätte komma in. Så till så mycket hjälp är jag nog inte. Men jag fick många intressanta tips.

    Aha, Skumtimmen är en sån bok? Jag trodde det var en vanlig deckare så därför har jag undvikit den.

    SvaraRadera
  12. Mikaela: Vad tyckte du om Fördömd?

    Skumtimmen ja, det kanske är en gastkramande och kuslig deckare? =)
    Bokus har placerat den bland Deckare & Thrillers men Adlibris som Modern och samtida skönlitteratur...

    SvaraRadera
  13. Där ser man. Skumt att jag råkade på dig bara sådär.

    Ja, jag tyckte också att det var lite skumt att de böckerna inte fanns med. Fast å andra sidan är det rätt skönt att inte läsa så tunga böcker när man inte heltidspluggar och således ska försöka hinna göra saker vid sidan om.

    Allt lär ju finnas på bibliotek, men man vill ju äga ibland :)
    Jag har redan shoppat upp mig på några stycken. Ska hämta paketet imorgon, yay!

    SvaraRadera
  14. Absolut! Jag läser flera andra kurser samtidigt så det är givetvis tacksamt med lättare böcker som ger lite tid över till annat

    Ah, härligt =) Jag är med väldigt förtjust i att äga mina böcker, speciellt de de där riktigt bra kan det vara väldigt smärtsamt att behöva skiljas ifrån, även om jag annars börjat bli ganska duktig på att använda mitt bibliotekskort...så istället för att böckerna tar upp plats i bokhyllan har jag alldeles förstora bokhögar liggandes som jag drar mig för att behöva lämna tillbaks

    Jag har bara Dracula på väg, men nu när jag har bättre koll på vilka jag vill ha börjar det bli dags att göra en ny beställning.

    Vilka har du fastnat för? =)

    SvaraRadera
  15. Jag skulle se det som ett bra tillfälle att läsa Mikael Niemi. Han är bra i Populärmusik från Vittula.

    Andreas Roman var också rätt bra, men Fjättra Lilith... tyckte jag var lite knepig. Andra tycker annorlunda.
    Theorin är bra. Och så tycker jag att Mare Kandres Aliide Aliide är värd besväret med att kämpa sig in i den.

    My 5 p.

    SvaraRadera
  16. Snowflake: Niemis Vittulabok är fantastisk, I totally agree. Men Kyrkdjävulen är det inte. Blodsugarna vet jag inte faktiskt.

    Hm. Så du tyckte Lilith var knepig? Bra knepig eller dåligt knepig?

    SvaraRadera
  17. Snowflake: ! :D Jag börjar inse mitt fatala misstag i att tro att där skulle finnas böcker jag kunde klara mig utan i listan.

    Roman och Theorin har jag nu klart för mig att jag ska ta mig an. Populärmusik från Vittula har jag inte heller läst, så en bok av Niemi är väl på sin plats egentligen...

    Kanske att jag lägger Lilith åt sidan ett tag då jag redan har en deckare bestämd....

    Dahlström har jag så gott som bestämt mig för från första indelningen, men jag tror att jag ska ta och inskaffa Aliide i alla fall, för framtida bruk

    Tack för tipsen! Den här kursen ser snart ut att behöva ett eget hyllplan i bokhyllan =)

    Det förvånar mig att det här ändå är böcker som många, uppenbarligen, läser, inte så mörka och hemlighetsfulla som man kunnat tro utifrån i alla fall en del av namnen...för att vara rysliga så verkar de väldigt populära. Det tycker jag är häftigt! =)

    SvaraRadera
  18. Jag beställde De mörka labyrinterna eftersom jag har velat ha den i flera år. Den har ju varit slut på förlaget så länge.
    Sedan valde jag Aliide Aliide av Mare Kandre, eftersom jag skäms över att inte ha läst något av henne och hon verkade så intressant.
    För övrigt blev det Dracula (SKÄMS, jag har inte läst den heller!) och Fjärilen i Glaskupan.
    Har några av de andra böckerna hemma, tex ett utgallrat ex av Necronomicon i Sverige, så den tänkte jag välja.
    Fast när det kommer till avdelningen där tex Sandman är med vet jag fan inte vad jag ska göra! Så mycket roligt! Borde ta något jag inte har läst, hm.

    Vad pluggar du mer?

    SvaraRadera
  19. Fördömd tyckte jag var toppen. Otroligt spännande. Och ganska lagom. Det blev aldrig så där överdrivet som det så lätt kan bli.

    SvaraRadera
  20. Emma: Ah ja, De mörka labyrinterna hittade jag för något år sen. Necronomicon i Sverige är en annan jag ska se till att inskaffa en dag, men det blir inte under denna kursen :) Jag har heller inte läst Dracula, men ska jag vara ärlig så är jag väldigt less på just vampyrer just nu, så jag ser inte riktigt fram emot att behöva läsa den heller. Förhoppningsvis blir detlättare att välja när vi får reda på vad vi förväntas göra med böckerna =)

    Visst började kurser idag? Hittar ingen information utlagd på pingpong...nåväl

    Jag läser även en fortsättningskurs i Litteraturvetenskap,och kurser om webbplatsdesign, Dewey-klassifikation och en om bloggande. Hoppas kunna hinna med allt :)

    SvaraRadera
  21. Mikaela: Ja, den verkar bra...liksom det mesta andra här, tur att den finns i pocket :) Jag kan inte undgå att lägga märke till att även Fördömd verkar klassas som deckare/thriller, så nu ger jag dig chansen att försöka förklara hur det går ihop ^_~

    SvaraRadera
  22. kanske denna är nåt för dig... i största allmänhet...

    http://popmorsa.blogspot.com/2009/09/kill-em-all.html

    SvaraRadera