Bokmässan och Guillermo Arriaga

Besöket på bokmässan var verkligen toppen. Tog det roligt i år och höll mig främst på ovanvåningen där det var betydligt mindre folk, utsikt över folkmyllret nedanför och tillgång till en balkong dit man kunde gå för att hämta frisk luft. Härligt härligt!

Höjdpunkten var Guillermo Arriaga (manusförfattaren till filmerna Babel, 21 gram och Älskade hundar) 's föreläsning om sin bok En svag doft av död (som jag ser framemot att läsa). Han berättade (cool lugnt) att boken blev till efter att han en dag påträffat en kvinna som låg död längs med vägen.

Därifrån spann han vidare på ödet och the flow of life, hur ett par sekunder eller oväntade omständigheter kan förändra ens liv…

En svag doft av död behandlar samhällets (inte nödvändigtvis just i Mexiko utan överallt) strävan efter att upprätthålla status quo oavsett vad som händer. Hur sanningen ibland kan vara farligare än lögnen. Som i boken där en oskyldig pojke hamnar i en situation där han ska hämnas en mördad flicka och där mannen som han tvingas ta hämnd på i själva verket är oskyldig till brottet.

Arriaga baserar alla sina böcker (och manus) på egna erfarenheter. Händelser han själv varit med om blir grunden och utvecklas därefter till fiktion, en historia som ännu inte har hänt men som skulle kunna hända.

Med sitt skrivande vill han visa upp det han sett i livet och lysa upp de områden som andra undviker. Han jämför det med att fånga upp ljuset med en spegel och reflektera det så att det lyser upp de mörka hörnen dit det annars inte når.

Till min stora lycka citerar han replikanten i Blade Runners sista ord;

I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die.

Och tilläger att han till skillnad från Batty inte vill låta stunderna försvinna. Han vill att de ska finnas kvar, han vill göra något av dem. Arriaga är en oerhört fängslande människa, med oläslig handstil men med ett fulländat handslag. Verkligen underbar! (lite kär)

Det blev en billig mässa allt som allt, Mässpåsen, En svag doft av död

Detta får bli årets mässa för mig, nu ska jag åka ner till Blekinge ett par dagar.

3 kommentarer :

  1. Det här var också min stora behållning på mässan

    SvaraRadera
  2. Det förstår jag! Jag gick till hans seminarie lite på slump så det var verkligen en positiv överraskning, helt fantastisk.

    Lyssnade du på några fler författare? :)

    SvaraRadera
  3. Vad fint att du använder uttrycket "tog det roligt"!

    Arriaga låter som en kraftfull personlighet, en upplevelse.
    Mitt bloggnamn är från Blade runner, men "tears" var upptaget så jag fick ta snowflakes istället. Flyktiga är de i alla fall. :-)

    SvaraRadera