John Lapidus: De modlösa

John Lapidus bok De modlösa utspelar sig i Nicaragua och handlar främst om det politiska spelet kring Sveriges bistånd till landet. Oinsatt i politik som jag är tycker jag att det här var en väldigt intressant bok att läsa! Tyvär överskuggar intresset för politiken och biståndsarbetarnas uppgifter och dedikation själva handlingen. Som skönlitterär bok fann jag den allt för mastig, handlingen rör sig för långsamt framåt för att hålla mig kvar en längre stund och de informativa elementen tar upp för stor plats. Mest är jag förtjust i de realistiska miljöskildringarna av området men mötena och arbetsprocedurerna hade jag velat tona ner. För mig som ändå fastnade för just all information i boken hade en mer koncentrerad redogörelse, utan den skönlitterära handlingen, kring Lapidus erfarenheter som biståndsarbetare varit mer uppslukande.

Bokens baksidestext och bild hämtad från Lapidus Förlag:


Det var på plats i Sverige Erik Holmbergs världsbild formades, från inträdet i Handelshögskolevänstern till sparken från Göteborgs-Posten. Nu är det främst synen på sig själv – i ljuset av den övergivne sonen Love – som gör att Erik inte har satt sin fot i sitt land på sex år.


Av sandinisterna ges Erik och kollegan Jaime i uppdrag att informera sig om den svenska biståndsstrategin för Nicaragua, ett uppdrag som får dem att spionera på ambassadekonom Tomas Lindqvist.


Samtidigt är Erik och Jaime betagna i Tomas fru, Kristin.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar