Jane Green: Bookends

Vännerna Cath, Josh, Si, Eddie och Portia var skolans misfits under universitetstiden och en trogen grupp av vänner. Josh var förälskad i Portia, som egentligen inte kunde vara mer ointresserad. När Josh senare hittar en annan tjej som fångar hans uppmärksamhet kliver Portia emellan för att förbli i Josh blickfång. Detta leder onekligen till en viss irritation i gänget som sedan splittras efter skolavslutningen.


Tio år senare bor Cath, Josh och Si i London och är fortfarande goda vänner. Eddie är gift och har gjort karriär, men ingen av dem har längre kontakt med Portia som svikit deras förtroende. Josh är nu mer gift och har barn med sin underbara, godhjärtade fru, Lucy. Cath och Si är singlar, på ständig jakt efter den rätta.


Efter att Lucy tröttnat på att vara hemmafru bestämmer hon sig för att öppna upp ett Café som hon så länge drömt om, och då hon vet att Cath alltid velat skaffa sig en bokaffär är hon inte sen med att föreslå att de tillsammans ska öppna ett Bokcafé. Under invigningen dyker Portia upp för att träffa sina gamla vänner, vilket återigen skapar spänningarna mellan vännerna som alla är osäkra på hennes uppsåt.


Bäst gillar jag början av boken, planeringarna och inredandet av det nya bokcafét, flörtandet med fastighetsmäklaren. Sen vänder handlingen och bokhandeln försvinner ur fokus. Vilket är okej, det är fortfarande en bra bok, men jag ville verkligen inte lämna den härliga bokaffären!


Jag har funderat lite under läsningen på vilken Chick lit jag gillar bäst. Den ångestfyllda svenska, den snobbiga amerikanska eller den vardagliga engelska? Den engelska står närmast den ordinarie skönlitteraturen och vad man skulle kunna klassa som något litterärt. Den bygger på vardagliga, realistiska problem som faktiskt vem som helst kan känna igen sig i. Det är absolut inte fluff. Den svenska har jag för det mesta funnit obehaglig och jobbig, på grund av att karaktärerna varit så himla dumma och omoraliska. För min del vinner den amerikanska, inte för att böckerna på något vis har varit de mest välskrivna eller haft de unikaste historierna…utan för att de enligt mig är fantastiskt underhållande. Vill jag istället läsa någon mer utmanande litteratur så väljer jag helt enkelt något utanför Chick lit -genren. Jag kan tycka att den här boken är lite för tam...

2 kommentarer :

  1. Det här känns som en bok för mig!!

    Sen är det ganska skoj att de startar en bokcafé för det är just vad jag själv drömmar om att göra med en vän som gärna vill starta café :D

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen! Boken förstärker minst sagt sådana drömmar. Själv skulle jag vilja ha en Antikvariat/Pub -kombination =)

    SvaraRadera