Jonathan Strange & Mr Norrell

av Susanna Clarke

Jonathan Strange & Mr Norrell är sannerligen en magisk bok, det vill säga magisk i det att den handlar om magi. Magiska böcker slutade att skrivas under 1500-talet, samtidigt som korpfursten som tidigare regerat över norra England övergav landet och tog magin i landet med sig. Vi befinner oss i 1800-talets England och berättelsen utspelar sig samtidigt som Napoleonkrigen tar vid. Ett England där magikerna allehanda består utav teoretiker som för länge sedan har slutat med att utöva magi och istället gått över till att studera den i böcker. Undantaget från Mr Norrell. Mr Norrell är en egensinnig bibliofil som samlat på sig alla böcker som finns bevarade inom ämnet och han är fast besluten att bli känd som den magiker som återinför magin till England. För att försäkra sig om detta ser han till att han är den enda som tillåts ägna sig åt området. Hans planer misslyckas givetvis och en självlärd herre, med ett outsinligt intresse för magins konster, kommer att söka upp Mr Norrell i önskan om att få bli dennes lärling.

För att visa England magins värde och nytta för landet rycker Strange in i kriget, där han strider på Lord Wellingtons sida och undsätter honom med att försvåra fransmännens frammarsch. Boken är delvis historisk och har en strålande beskrivningen över Napolenkriget och slaget vid Waterloo, om än med den lilla twisten Stranges närvaro innebär. Efter segern kommer han och Mr Norrell att bli officiellt erkända som magiker, att det blir groll om vem av dem som är den främste magikern är givet.

Andra kända karaktärer som dyker upp i boken, förutom Lord Wellington, är Lord Byron med sitt sällskap. Vilka Strange finner ytterst besynnerliga ”Folk har så underliga idéer om vad en magiker sysslar med. De ville att jag skulle berätta för dem om vampyrer” och givetvis kan han inte annat än att ta åt sig äran för verken som skrevs efter deras möte.

Mr Norrell gör ett misstag i berättelsen som kommer att få stor inverkan på historien. En ung maka, Mrs Pole, avlider och med hjälp utav en tillkallad alvtjänare för han henne tillbaka till livet. Men som alla vet är alvernas tjänster inte särskilt lättköpta. I gengäld för hennes liv kräver alven att hon under halva sin livstid ska vara hans, ett förbund sluts som det kommer dröja lång tid innan någon lyckas upphäva.

Boken är som synes extremt mångfasetterad, med externa prolepser och analepser som flitigt tillförs i noterna utav berättaren, tillsammans med flera bi-historier och anekdoter. Det är många detaljer att hålla reda på då historien vävs samman, men ger ett djup och intellekt till boken som jag verkligen kan uppskatta.

Jag får inte riktigt slutet på boken att gå ihop, om det kanske är för att jag missat några detaljer, men det kändes väldigt hastigt ihopsatt i jämförelse med de långa och detaljerade vägarna som ledde fram dit. Även om jag således hade velat läsa 100 sidor till för ett slut som håller samma kvalité som resten av boken så gör det inte allt för stor skada då historien fram dit var underbart angenäm. Susanna Clarke har verkligen lyckats fånga känslan av 1800-tals litteraturen som jag trivs så bra med.

(Och skulle du nu mot förmodan inte tycka om boken är jag säker på att den, med sina nästan 800 sidor, även fungerar alldeles utmärkt som dörrstopp eller till att klubba ner inbrottstjuvar med)

Uppdatering:

Extramaterial från Jonathan Strange & Mr Norrell

3 kommentarer :

  1. Andra gången på kort tid jag läser om den här, och undrar varför jag inte läst den? Minns att jag stått och hållit i den flera gånger. Kanske dags att slå till nu.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där :)
    Jag hade helt missat att den skulle vara något att ha innan jag faktiskt började på den, av någon anledning hade jag fått för mig att det rörde sig om en trist dussinbok...vilket såklart var helt fel!

    SvaraRadera
  3. Hej du!

    Jag behöver namn och adress så att du kan få dina vinstböcker :-)

    I mitt kommentatorsbås eller på marremakro@hotmail.com blir bra!

    SvaraRadera