I en annan del av Bromma

av Martina Haag

Sju år har gått sedan Underbar och älskad av alla. Bella jobbar nu i receptionen på tv4, är gift och har två barn…fortfarande väntandes på att livet ska börja. Matte är en känd teveprofil som tar upp all plats i förhållandet medan hon själv kämpar på där hemma, lämnar av barnen på dagis, arbetar och håller god min. Hon och Matte får allt mindre tid till att umgås med varandra. Snart åker han iväg till jobbet t.o.m. på söndagskvällarna och när det börjar komma presenter och vykort från ”Mattes flickvän” vänds allt upp och ner.

Det är tråkigt att Bella inte har utvecklats mer sedan sist. Boken är välskriven med ett elegant och enkelt språk. Själva historien drar sig tyvär mot det mer frustrerande och plågsamma hållet, på grund av att huvudkaraktären gör om samma misstag gång efter gång och hela tiden trampar i samma fällor utan att lyckas ta sig ur dem. Jag antar att jag helt enkelt har svårt att se humorn i händelser som så uppenbart inte är roliga, hur charmigt klantigt klumpig och otursförföljd karaktären än må vara. Stalker/skitstövel –stämningen som uppstår creeps me out. Framför allt så gillar jag inte slutet, hur tusan kunde Bella gifta sig med Matte från första början? Han var en usel make när berättelsen tar vid och jag kan inte se deras förhållande fungera särskilt bra framöver.

2 kommentarer :

  1. Jag fick den här i min sommarpåse. Jag tyckte den var rätt mysig och har gett den en lite snällare recension än din. Men jag håller med dig. Jag kan också tänka mig att frustrationen blir större om man läst den första boken. Vilket jag ju inte har.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är jag som läst för mycket chick lit på för kort tid. Det blir så tröttsamt efter ett tag med alla kvinnor som porträtteras som offren och män som manschauvinistiska svin. Det är nog snarare genren jag börjat tröttna på egentligen, så jag var nog lite för hård mot boken...dags för en paus och börja läsa annat ett tag =)

    SvaraRadera