Supernova

av Marika King

Efter att ha gått ut handelshögskolan med högsta betyg blir Lisa erbjuden drömjobbet på konsultfirman med stort K, den mest prestigefyllda firman i världen. Hon har stora ambitioner och gör snabba framsteg på företaget. Vilket snart leder till fler arbetstimmar, större projekt, mer ansvar och flera samarbeten utomlands. Arbetet kommer att ta upp mer och mer tid vilket gör att Lisas privatliv och kontakten med vännerna går förlorad. Trots alla varningarna om relationer mellan anställda som befinner sig på olika nivåer i företaget inleds snart en affär med den gifta partnern Mattias. Vilket skapar en förutsägbar, tilltrasslad, historia där Lisa kommer att tappa bort sig själv och sina mål i livet och närmar sig en annalkande katastrof.


Vi får till största delen möta Lisa på jobbet, förberedelser inför presentationer, möten med klienterna, firmafester. Arbetstempot är högt och alla ser ut att jobba övertid. Trots att de anställda får väldigt bra betalt och verkar komma bra överens så känner jag mig väldigt tacksam som inte planerat påbörja en liknande karriär, om något så skulle det vara för utlandsresorna.


Det som tilltalar mig med chick lit är den lättillgängliga, krav fria, läsningen vilken ger ett skönt avbrott till den mer tyngre och krävande läsningen som kurslitteraturen för med sig. I Supernova saknar jag den charmiga, klumpiga, humorn som annars brukar finnas i böcker inom genren. Istället för att småskratta igenkännande kände jag mig mest irriterad över de orättvisa könsrollerna på kontoret och respektlösheten gentemot andras partnerskap. Framgångar, eftertraktade jobb och pengar är en vanlig ingrediens men i texten återfinns en nedlåtenhet och nonchalans mot det enklare Svensson-livet som jag inte kommer överens med. Men boken fyller trots det sitt syfte som enkel och avslappnande underhållning, även om humorn och romanserna lämnar en hel del att önska.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar