Cranford

av Elizabeth Gaskell

Min hjärna har mer eller mindre smält i värmen och vaporiserat ut genom porerna. Vilket lämnat ytterst lite kvar åt att försöka sätta ihop en recension...men jag ger det ett försök, med flitiga pauser för att fylla på mitt glas med isvatten.

Boken handlar om livet i den lilla staden Cranford. Byns invånare består till största delen av änkor och ogifta kvinnor som tillsammans skapat ett eget samhälle där de kan klara sig själva, utefter ömsesidig moral och etikett. Tillsammans bestämmer de över vad som anses vara korrekta maner, lämpligt mode, vad som är bra litteratur &c. Extra vikt läggs av kvinnorna på att hela tiden hålla sig uppdaterade på vad som händer runt omkring och på att tillsammans reda ut hur de ska bete sig i olika situationer för att inte riskera att bli bortgjorda. En hel del komiska dialoger uppstår när de ställs inför nya situationer som de inte räknat med, varav de kan bli väldigt villrådiga.

I staden får små händelser, som för läsaren kan ses som obetydliga, ett stort värde och påverkan på deras liv och som gör deras vänskapsband allt starkare. Här har vi verkligen kvinnor som ställer upp för varandra! Kvinnorna är så gott som ensamma i den lilla byn och boken tar upp vardagshändelser varvat med en del samtal kring förflutna minnen. Varje kapitel berättar sin egen historia, mer eller mindre oberoende utav kapitlet innan, vilket jag fann besvärande i början när jag försökte utreda vad boken egentligen handlade om... tills jag gav upp och fann mig i att där inte alltid fanns någon handling som band ihop kapitlena, och istället började läsa dem som enskilda noveller.

Jag hade svårt att hålla mig koncentrerad under läsningen och när jag väl lagt ifrån mig boken minns jag väldigt lite av vad som hänt. Den ger en väldigt mysig läsning och ett kapitel om dagen är lagom för att komma in i den njutbara miljön och stämningen. Men där finns egentligen inget som håller en kvar och får en att återkomma, den påbörjade boken glöms lätt bort när man väl lagt ifrån sig den. Således är jag väldigt kluven i mitt omdöme av boken, men jag gillade boken när jag väl läste i den.

2 kommentarer :

  1. Jag rekommenderar Hustrur och döttrar av samma författare. Finns till och med till kampanjpris hos CDON, en av de pocket som ingår i kampanjen 3 för 99 kr ;)

    Vill så gärna se vad andra tycker om boken!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, det ska jag komma ihåg! :) Kommer nog inte ha tid att läsa den förrens till hösten är jag rädd, lässchemat för sommaren är mer än fullspäckat

    SvaraRadera