Underbar och älskad av alla

av Martina Haag

Isabella är en pank, arbetslös, skådespelerska som tröttnat på att sitta hemma och vänta på att livet ska börja. Efter treveckorsjobbet på barnteatern om Filuren och Löken ringer de plötsligt ifrån Dramaten där hon blir erbjuden en roll i Ingmar Bergmans Trettondagsafton. Rollen var precis vad Bella längtat efter. Där finns bara en hake…rollen kräver en erfaren akrobat. När Bella angivit akrobatik som en av sina specialkunskaper i CV:t hade hon främst varit ute efter utfyllnad.

Efter att strax innan börjat på senaste numret av Eskapix tog det mig ett tag innan jag kunde sluta förvänta mig att de katastrofala dejterna i boken skulle leda till tentakelporr (vilket jag är glad för att de inte gjorde, jag har precis lyckats skaka av mig känslan av att det vore skönt att få hjärnan kliad), och att Bella trots allt såg ut att kunna ta sig levande ur dem. Det var helt klart en intressant kombination av genrer att läsa simultant.

Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jätte bra) var en riktigt skön bok att varva ner med nu när de sista kursböckerna är utlästa och det bara är slutuppgiften kvar på litteraturvetenskapen, innan sommarkurserna startar. Med den smärtsamma pinsamheten som uppstår av att behöva beskåda hur Bella trasslar till sitt liv allt mer känns det skönt att själv sitta hemma säkert i soffan. En charmig och väldigt rolig bok, väldigt lättdistraherande och får en snabbt att glömma bort vad det var man själv skulle ta tag i under dagen.

Trevlig sommar Martina!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar