The End of Mr Y

av Scarlett Thomas

The End of Mr Y är en bok skriven av vetenskapsmannen Lumas. En bok om Mr Y’s möte med marknadsmånglaren som kom att visa honom hemligheten till hur man transporterar sig till den universella medvetandesfären. Boken förbjöds då den bedömts som ”cursed”, efter att dess läsare dött oförklarligt efteråt. Endast ett känt exemplar av boken finns kvar vilket Ariel snubblar över under ett besök i ett av stadens mindre antikvariat.

Ariels stora intresse är tankeexperiment och vetenskapliga teorier rörande de existentiella frågorna. Boken är väldigt intelligent skriven och full av dessa teorier som ger läsaren mycket att tänka på. För mig för boken tankarna till American Gods, som även den utspelar sig i två dimensioner och där Gudarnas existens är beroende utav människornas böner.


Bästa boken i år! Och på väldigt länge. Även om första delen av boken är överlägset bättre än den andra som tyvärr inte riktigt håller måttet, utan kändes lätt…platt (?) på sina ställen. Det är i alla fall skönt att för en gångs skull kunna döma boken efter omslaget och inte behöva bli besviken på innehållet, som var om möjligt än mer fängslande.


5 kommentarer :

  1. Åh, vad glad jag blir av recensionen. Jag köpte boken helt på måfå i Glasgow på grund av det härliga omslaget! :) Nu måste jag ju bara läsa!

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte du kommer att bli besviken! Trevlig läsning, ladda upp med tilltugg den är svår att släppa ifrån sig :)

    SvaraRadera
  3. Jag är så himla sugen på boken! Har bokköp stopp, men denna kanske man ska göra ett undantag för!

    SvaraRadera
  4. Kul att du vill vara med i min tävling. Lycka till och trevlig helg! :)

    Kram Josefin

    SvaraRadera
  5. Hundöra: En knivig situation, risken finns att om du köper The End of Mr Y, så kommer du inte kunna undgå att sen även inskaffa Popco (som jag inte läst men uppfattat ska vara väldigt bra). Och köpstopp ska ju helst inte brytas... fast det är klart, det är en väldigt bra bok ^_~

    Krydda Livet: Detsamma! Hoppas på fint väder så den inte regnar bort :)

    SvaraRadera