Pocket&Trix: Bokpaket 2

Sitter och försöker förbereda mig för mötet med handledaren i eftermiddag, samtidigt som jag sitter och väntar på att vaktmästaren ska komma förbi (det känns dödsdömt att gå och duscha innan han har varit här, då han säkerligen kommer att dyka upp när jag står i duschen annars). Jag tänkte skriva ihop ett blogginlägg om månadens bokpaket så länge, så kommer det ett inlägg om mina reflektioner kring Pandoras bride senare under dagen när jag kommit hem igen.
Igår kom jag hem efter att ha firat påsken nere i Blekinge, i brevlådan låg det gröna paketet och väntade på mig :) Månadens paket innehöll: Tystnadens historia och andra essäer av Peter Englund, 3-par strumpor i min storlek(!) och massa gott läsgodis :) Ett riktigt toppen paket! Jag har själv inte hunnit inskaffa några strumpor inför våren och besitter därmed endast raggsockar (Och ett dussin tunnare strumpor med hål i), så strumpor var jag i gott behov av och jag är glad över att slippa behöva gå ut och köpa dem själv. Boken är en samling med essäer, på baksidan läser jag:
"I Tystnadens historia och andra essäer ägnar han sig helt åt den lilla historien. Mycket handlar om föremål, vanor och förteelser som blivit till självklarheter i vår vardag, sådant vi aldrig reflekterar över men som likafullt har en bakgrund i det förflutna. Hit hör gemets, skruvmejselns, glasögonens, tandborstens och hamburgarens historia.[...]"

Jag har tidigare skrivit att essäer är en genre som jag är väldigt nyfiken på och det står jag fast vid. Främst är det just de små historierna jag finner intressanta, de som ingen annan finner värda att skriva om. Samtidigt som essäer tenderar vara väldigt behagligt skrivna. Återigen har min bokvän lyckats pricka in en bok som lockar mig. Den närmsta veckan har jag fullt upp med jobbiga böcker som Kafka och Virginia Woolf, så korta essäer gör sig perfekt som pausläsning. Jag fick även ett jättesött vykort som numer pryder kylskåpet jämte förra månadens magnetblock och chokladen har jag redan börjat tjuväta av. Så igen ska min bokvän ha tack! Paketet är väldigt uppskattat :)

2 kommentarer :

  1. hemlig bokvänapril 15, 2009

    Skoj att du blev glad! :-)

    SvaraRadera
  2. Det blev jag verkligen! :)

    SvaraRadera