Passageraren

av Steffen Jacobsen

Reklameraren Jacob Nellemann blir skjuten i vad som först tas för en jaktolycka. När kommissarie Robin Hansen blir påtvingad fallet inser han dock snart att ett planerat mord begåtts. Mordet härleds tills en båtolycka som ägt rum året innan, där kappseglingsbåten Nadir förlists och en kvinna som befunnit sig ombord försvunnit. Överlevarna från kapsejsningen var just Nellemann samt hans bekant Axel Nobel, på vars ägor Nellemann sedan blev skjuten.

Boken har ett ytterst tilltalande yttre, snyggt klotband med gedigen tyngd i. Jag tycker att boken har ett härligt språk med sköna metaforer, särskilt gillade jag dialogerna vilka kändes väldigt bekväma på något vis. På sina ställen blev det något för långa miljöbeskrivningar, vilka fick mig att skruva otåligt på mig, men jag antar att det hör genren till. Antar då jag inte läst något inom den nordiska deckargenren tidigare och således inte har något att jämföra med. Själva brottet i boken känns inte särskilt påtagligt utan handlinden upplevs som väldigt avslappnad, ingen hets eller trängsel av poliser (kanske ett aning överpretentiöst mordvapen). Så jag får medge att genren har en chans hos mig, trots allt, i alla fall om övriga böcker visar sig vara lika bra.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar