Jorden runt på 8 böcker

Ny läsutmaning på gång! Tillsammans med Lyrans Noblesser och intresserade deltagare läses under resten av året 8 böcker som ska ta oss runt jorden. Och jag tänker som så att...en bok till i månaden kan väl inte göra någon skillnad?

Under Maj månad kommer Östeuropa att besökas och böckerna att välja på är (Hämtat från Lyrans Noblesser):

Franz Kafka (Tjeckien) - Förvandlingen
Herta Müller (Rumänien) - Hjärtdjur
Alexandr Solzjenitsyn (Ryssland) - En dag i Ivan Denisovitjs liv

Att det inte blir en bok till av Kafka det är säkert, men en av de andra kommer att tas an. Båda är för mig okända så jag kommer nog att göra lite efterforksning innan jag bestämmer mig för vilken jag ska välja. Jag gillar verkligen alla bokutmaningar som leder till nya böcker att läsa, nästa år när jag har ett lättare schema ska jag ta mig an de alla! ;-)

6 kommentarer :

  1. Jag har ännu inte själv läst någon av böckerna, men jag tror att de alla ställer lite krav på läsaren. Hoppas dock att de är värda besväret :-)

    SvaraRadera
  2. Ja så är det nog, men det ska bli väldigt roligt att få utforska litteraturen från länder som jag vanligtvis inte läser särskilt mycket ifrån :) En riktigt bra utmaning som jag förstår det ligger jobb bakom! Kul!

    SvaraRadera
  3. Denna Kafka är tunn och lättläst! Klart du ska läsa den!

    SvaraRadera
  4. :D
    Håller precis på med Processen så jag känner mig lite mättad på Kafka för stunden, men kanske :)

    SvaraRadera
  5. Vad olika man ser på listorna, själv tänkte jag spontant att det nog absolut blir just Kafka :0) Men jag har inte slutgiltigt bestämt mig.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte alls bestämt mig för vilken bok det blir. Efter att ha läst beskrivningarna på adlibris lutar det åt "En dag i Ivan Denisovitjs liv" men orden "självbiografisk långnovell" avskräcker mig något. Kafka's är säkert inte dålig men det känns som han kräver en hel del analys under läsningen. Egentligen har jag nog lust att läsa alla tre, ingen av dem verkar direkt dålig...knepigt knepigt :)

    SvaraRadera