Bläckhjärta

När Trolltunga läser högt ur en bok sker något utöver det vanliga, genom hans röst väcks bokstäver och ord till liv. Den som lyssnar kan inte låta bli att ryckas med i berättelsen och se hur verkligheten bleknar bort runtomkring dem. Det har ibland hänt att föremål ramlat ut ur sidorna, en död katt, en sko och så har en teddybjörn försvunnit i utbyte. Så en dag händer det igen, denna gången är det inte döda ting som stiger ur utan levande varelser...till ett dyrt pris.

Meggie bor i ett litet hus överöst med boktravar, bokintresset ligger i släkten och hon har alltid sina favoritböcker med sig vart hon än går. Hennes pappa är bokbindare, eller bokdoktor som Meggie kallar honom, och reser ofta bort när han får ett uppdrag om böcker som behöver ses över. Varje gång det händer hittar han på en ursäkt som låter Meggie komma bort från skolan så att hon kan följa med honom. Fast den här gången känner hon på sig att någonting är annorlunda och att det kommer dröja länge innan hon får se sitt hem och sina älskade böcker igen.

Bläckhjärta är första delen i Cornelia Funke's fantasy-trilogi, med uppföljarna Bläckmagi och Bläckdöd. Jag tyckte boken var undebart skön att läsa i kontrast till all klassisk litteratur jag har tagit itu med under den senaste tiden. Främst så har den en oerhört hög mysfaktor och det gör lite ont i mig när jag stänger boken och tvingas lämna Meggie och Mo bakom mig för att sidorna tagit slut, jag hade så gärna flyttat in i deras stuga nu medan den står tom. Varje kapitell inleds med ett snillerikt citat, hämtat ur de bästa av barnböcker, som fångar essensen av händelserna som följer, höjer stämningen och förbereder läsaren på vad som väntar. I slutet av boken följer en lista av alla böcker som citerats och skulle en brist på böcker att läsa infinna sig så är det bara att börja pricka av. Som tur är har jag fortfarande böckerna Boktjuven,The End of Mr. Y och Bibliotekskatten Dewey kvar att läsa som kan återförena mig med den underbara bokatmosfären igen, jag saknar den redan. (Och givetvis ska även de båda uppföljarna läsas)

Tyvär läser jag överallt om hur dålig filmen är, på filmtipset har jag en beräknad sur min, men hur ska jag kunna låta bli att gå och se den?

3 kommentarer :

  1. Min syster är väldigt sugen på Bläckhjärta och de andra delarna i serien på grund av bokens omslag. Men jag märker att du är intresserad av ganska många böcker som även jag är :) Boktjuven, The End of Mr Y och Bibliotekskatten Dewey. Ska bli spännande och se vad du tycker om böckerna sen ;)

    SvaraRadera
  2. Det kan jag första jag gillar med omslaget får jag säg :)

    Ja, jag längtar efter att få ta tag i dem, efter att ha läst andras recensioner bland bokbloggarna så har jag blivit riktigt sugen. Jag har ett par böcker där hemma som ska läsas först dock. Har du läst någon av dem än ? :)

    SvaraRadera
  3. Jag har tyvärr inte skaffat någon av de böckerna än, har nämligen bokköpstopp :( Har så många olästa att jag har lovat att avverka några av dem först innan jag skaffar några nya, men de ligger högst upp i önskelistan.

    SvaraRadera