So Yesterday

Berättelsen utspelar sig i New York under en tid där mode och trender är ständigt fluktuerande. Invånarna bedöms efter pyramiden Innovators-Trendsetters-Early Adopters och med konsumenten som lägst i rang. Hunter själv är en trendsättare vars roll är att vara först med att hitta och sprida trenderna, som skosnören, mobiltelefoner eller det nya ordet för cool. Klichéartat träffar han innovatorn Jen som han genast fattar tycke för, som i sin egenskap som innovator kläcker nya ideer och kommer med innovativa lösningar på problemen de möter. Strax därefter försvinner hans agent Mandy oförklarligt och på platsen för försvinnandet hittar de en hög med skokartonger innehållandes den coolaste skomodellen de någonsin skådat, utan sin like på marknaden. Ett mysterium vars samband de tar sig an att lösa.

Inledningsvis blev jag charmad av den behagliga berättarstilen och handlingenstempot, men efter berättelsens klimax blev jag besviken på den trista upplösningen som följde. Höjdpunkterna var textens anekdoter vilka jag gillade skarpt, som historien om den lila färgens ankomst till Grekland. Jag uppskattade även sidan där jag nästan lärde mig knyta en fluga. Fast såhär i efterhand kan jag inte påstå att jag fick ut något av boken, förväntningarna som byggdes upp under bokens första hälft lämnade inte mycket kvar efter sig när de raserades. Även om vi här i Västra Götaland är ungdomar tills vi fyllt 26 så får jag väl inse att jag inte tillhör bokens primärgrupp...men jag vet inte om det hade hjäpt mig att vara tio år yngre. Fast det hindrar inte att jag är allt bra sugen på att ta mig an även Ful-serien.

2 kommentarer :

  1. Hihi, tror jag att vi är ungdomar tills vi fyllt 26 :)

    SvaraRadera
  2. Trevlig allahjärtanshelg! :-)

    SvaraRadera