Jane Eyre

Här kommer ytterligare en 1800-tals roman, nämligen Jane Eyre skriven av Charlotte Brontë 1850.

Jag tycket det är svårt att recensera böcker jag tycker om, jag vill inte beröva någon ifrån deras läsupplevelse genom att avslöja handlingen. Medan gällande tråkiga böcker vill jag tvärtom förmedla handlingen för att varna andra från att läsa den. Det här är en bra bok! Men jag tröstar mig med att den som klassiker förmodligen redan är känd hos de flesta.


Jane Eyre börjar som en askungesaga, Jane växer upp föräldralös efter faderns död hos sin elaka styvmor och dennes elaka döttrar (och ännu elakare son). Hon undflyr verkligheten genom att läsa fantastiska böcker som hjälper henne uthärda sin ensamhet. Tidigare i litteraturhistorien har kvinnor som läser mycket framställts som lata och moralisktförslappande men Jane utvecklas till en flitig, självständig och präktig kvinna som alltid har svar på tal. Efter misären hos fosterfamiljen hamnar hon på en internatskola där hon gör allt för att passa in och för att bevisa att hon inte alls är så stygg som styvmodern förtäljt. Efter studierna börjar hon själv undervisa på skolan ett par år men blir snart rastlös och annonserar efter en plats som guvernant. Ödet för henne till det ödsliga huset Thornfield där hon kommer väl överrens med husets tjänare men den svårgreppbara husägaren Mr Rochester envisas med att ignorera henne.


Jane Eyres stolthet och strävan efter ett jämställt leverne hindrar henna från att följa sitt hjärta, och hindrar henne även från att be om hjälp och vara andra till besvär, hon är av stark karaktär och vill ständigt gör rätt för sig. Detta gör hennes personlighet till det största hindret för hennes lycka och skapar en distans då hon har svårt att göra sig förstådd hos människorna hon möter.


Allt lidande till trots så är det en väldigt romantisk och tjusande roman även denna med gotiska inslag. Mer lättläst än Rosen på Tistelön och även denna väldigt tilltalande, men jag föredrar den förra med sin svenska skärgårdsmiljö, med sina intriger och händelserika sidor.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar