Drottningens juvelsmycke

Drottningens juvelsmycke är en del av Carl Jonas Love Almqvists Törnrosens bok, med den gemensamma ramberättelsen ”Jaktslottet” som håller ihop de dikter och berättelser som ingår. Almqvist benämner Drottningens juvelsmycke som en romaunt, något som har något hemligt i sig. Vilket torde vara en passande benämning på boken som är ett allkonstverk med blandade genrer och konstarter.

I Drottningens juvelsmycke leder en sammanhängande serie av missöden, vilka tar vid under maskeradbalen på operan då kungen blir skjuten, till berättelsens fortskridande. Två män tvingas dra sig tillbaka och håller sig gömda efter att ha varit inblandade i mordet av Gustav III, samtidigt som deras tilltänkta möer vilka dragit åt sig misstankar reser ut på landet. Tintomara som varit närvarande i kulisserna under skottlossningen anklagas ha stulit juvelsmycket under kvällen, varav hen klär om och lämnar den nu nerstängda operan.


Tintomara blir snart efter sitt uppdykande berättelsens mittpunkt, hen är odöpt och tar namn efter sin senaste roll på teatern. Hens karaktär ändras efter kläderna hen bär och människorna hen möter lämnar berättelsens huvudfråga, vem är Tintomara? Åsikterna är ständigt skiftande om huruvida det är en flicka eller pojke. En androgyn oförmögen att älska då alla som blir förälskade i hen råkar illa ut.


En toppenbok verkligen! Men samtidigt väldigt svårläst med alla sina nya karaktärer och tilltal som tillkommer, så många detaljer jag inte förstår mig på förens först i efterhand. Jag misstänker att jag kommer älska boken ännu mer efter en omläsning då alla förhållandena faller på plats.

4 kommentarer :

  1. Vinkevink från hemliga Pocket&Trix-vännen!

    SvaraRadera
  2. Vink! Jag ser verkligen fram emot dina paket och är otroligt nyfiken, både på dem och på vem du är :D

    SvaraRadera
  3. Hej hopp! Jag är ute på bloggturné för att hälsa på alla som liksom jag ska vara med på Pocket&Trix! Trevligt att råkas! :-)

    SvaraRadera
  4. Hejsan hej, det är alltid trevligt med besök :) Jag kanske borde hälsa runt på alla jag med, om inte annat för ledtrådar om vem min hemlige vän kan vara ^_~

    SvaraRadera