Bokupplagor

Vad tittar ni på när ni ska välja vilken edition av ett verk att köpa ? Pris, utseende, band, serie ?
Jag vill ha en så tidig edition som möjligt, i ny skick (om än något blekt) och halvfransk inbindning, men de får inte överstiga 250:- (inkl frakt) utan då får jag börja kompromissa (Givetvis inte en regel utan undantag). Ett problem jag har är att jag är väldigt svag för illustrationer, så jag får lätt beslutsamhetsångest om jag måste välja mellan ett verk i bra skick och ett slitet med bilder. Ett annat att verken ofta är på engelska vilket kan bli knepigt att ta sig igenom ibland när det kommer till äldre verk som ska läsas på kort tid.

Jag beställde precis ett exemplar av Charlotte Bröntes Jane Eyre:
"Cassell and Company, Ltd., London 1907. 478 pp. Imitated half vellum with red boards, 8:o; spine decorated with a pattern of roses in art noveau-style in gold and red. Upper edge gilt.", visst låter det flott. Men det grämmer mig att de e utan illustrationer.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar