Blandat blod

En av böckerna jag fick i julklapp var Blandat blod av Katarina Mazetti. Det känns nyttigt att få böcker i gåva då det får mig att läsa böcker jag inte valt själv och därmed får en större variation i mitt läsande, normalt sett har jag, utan att egentligen ha läst någon, väldigt svårt för de kioskvältare som säljs överallt.

Blandat Blod utspelar sig i Blekinge där vi får följa en båtbyggarfamilj och deras möte med sidenhandlardottern ifrån Kiev. Som titeln härleder till är detta en tid då flera slaviska människor förs in till Sverige och fås barn med, en känga åt dem som talar om det "rena ariska blodet". Vi tillhandages även insikt om kvinnans ställning och början till de kristna intågen tillsammans med en föraning om hur livet kunde ha sett ut för det enklare folket under vikingatiden.

Jag gillar bokens upplägg och den har en väldigt potentiell handling, men jag finner ändå att den är alldeles för ytlig och enkelt skriven för att verkligen ta tag i mig. Den historiska skildringen är visserligen trovärdig men känns alldeles för krystad och intvingad, nästan uppläxande, på sina ställen och språket flyter inte på naturligt utan känns sådär uppstyltad som en bok som är dåligt översatt ibland kan göra. Med det sagt så är den väldigt lättläst och går snabbt att ta sig igenom så den kan fortfarande vara värd att ta sig an för några timmars fördriv, historien är tilltalande och vikingatiden är en intressant och uppskattad tid att läsa om vilket det givande efterordet påminner oss om.

Boken är den första i Historiska Medias romanserie Släkten som är tänkt att rama in Sveriges historia med start ifrån vikingatiden, kommande bok är Sigrids hemlighet skriven av Karin Wahlberg. Boken kommer utspela sig omkring Mälaren under 1000-talet, under tidsgränsen mellan vikingatid och medeltid och släpps i mars 2009.

1 kommentar :

  1. Intressant, visste inte att Katarina Mazetti skrivit en historisk roman, men kände till att hon har rötterna i Blekinge.
    Välkommen in till mig och tävla om parfym, lyxig kräm och spännande böcker. Trevlig helg!

    SvaraRadera